Паркирането в Пловдив се превърна в лукс

Броят на автомобилите в Пловдив непрекъснато расте. Причините са пред очите ни – в града идват да работят много хора от други населени места. Колите се увеличават.

Община Пловдив пък продължава да разпродава незастроените терени, за да пълни бюджета си. Преди това беше реституцията, когато пак общинското ръководство допусна стихийно намаляване на публичните пространства. Така местата за паркиране намаляват.

Програмиран хаос

Така стигнахме до днешния ден, когато много пловдивчани няма къде да паркират автомобилите си. Всички виждахме, че се движим в тази посока. Днешните опити за решения не променят картината.

Община Пловдив реши вместо да създаде нови места за паркиране и да подобри организацията, да събира колкото се може повече пари от оскъдните места. Възползват се от дефицита, за да увеличават цените – колкото по-малко места за паркиране, толкова по-скъпа синя зона и толкова повече продаване “на парче” на паркоместа. Това обаче е поведение на търговец, а пловдивчани са гласували за управление, което да защитава техните интереси.

Продажбите “на парче”

Общината се бави дори с реализирането на приетата още в началото на 2016 г. Наредба за реда и условията за издаване на разрешение за ползване на общински места. Идеята бе живеещите в блоковете в жилищните комплекси да имат право да си “запазят” място за паркиране пред блока, като платят по 15 лева месечно. После цената бе увеличена на 20 лева, но системата продължи да не работи.

Съветниците от „Съюз за Пловдив“ още по време на дебатите предупреждаваха, че предложените правила са неясни, непълни, ще предизвикат много конфликти сред гражданите, а и на практика са неприложими – защото не са посочени условията, при които ще се издават разрешителни за ползване на паркоместа. И бяха прави – процедурата за сключване на договори за платено паркиране започна едва преди един месец, но само за паркоместа, където има по един кандидат.

Сега има нови критерии – т.нар. точкова система. Но и тя не дава гаранция за справедливо разпределяне на паркоместата, когато има повече от един желаещ.

Трайното решение

И планът с продажбата на места за паркиране “на парче” не свърши работа. Той може да работи само когато броят на паркоместата е равен на броя на колите. Това в Пловдив отдавна не е така.

Така Пловдив продължава да затъва в проблема с паркирането. Общината събира приходи от синя зона и паркоместата “на парче”, но не инвестира тези средства в нови паркинги.

И отдавна градът очаква своето трайно решение на проблема:

Първо – стоп на разпродаването на имотите в Пловдив.

Второ – изграждане на многоетажни буферни паркинги, както се прави във всеки европейски град, чиято цена да бъде два пъти по-ниска, отколкото е в идеалния център.

Трето – изграждане на напълно безплатни обществени паркинги в районите. А и всъщност тези паркинги няма да са безплатни, защото  ние  сме си ги платили вече. Нека да не забравяме, че пловдивчани плащат по-висок данък МПС, отколкото софиянци.

Четвърто – спиране на презастрояването на междублоковите пространства в кварталите.

 

   
Брой прочитания: 4,229 

Снимки от галерията

Дани Каназирева във фейсбук