Изборният кодекс може да се промени за един, най- много два месеца

Гласуването трябва да стане задължително, гражданските сдружения – с права на партиите, депутатите – най-много 120

Интервю на Валентина ЙЕРЕМИЕВА, в. “Марица”
– Адвокат Каназирева, подкрепяте ли протестите?
– Хората реагират правилно, защото причините за недоволство станаха твърде много. И аз категорично не одобрявам редица скандални назначения, включително и на областния управител от квотата на ДПС, срещу което реагирах веднага с встъпването му в длъжност. Свидетели сме на класическо самоубийство на БСП, което може да влезе във всеки учебник по политология. Срастването на политическия и икономическия сектор никога не е било толкова безпардонно, грубо и очевидно за всички. Това срина слабото доверие на избирателите в БСП, ДПС и Атака и доведе до неудържима ескалация на напрежението.
– Според Вас трябва ли правителството незабавно да си подаде оставка?
– Да, ако следваме опита на по-развитите страни, където министри и депутати хвърлят оставки за далеч по-малки гафове. При нас това става едва ли не с гражданска война. Въпросът е какво се случва след падането на правителството и разпусканeто на парламента? Без промяна на Изборния кодекс няма да реши основния проблем – с порочната система на изборите.
Ако тази система се запази, ще продължим да бъдем поданици на лицемерен и олигархичен политически елит, който печели власт, за да обслужва свои интереси. Действащият Избирателен кодекс лишава гражданите от участието в управлението. Понятието „партия” е компрометирано, затова хората с основание настояват партийният елит да си отиде и да отстъпи място на нови лица.
– Необходимо ли е това да стане чрез свикване на Велико народно събрание и нова Конституция, каквито призиви се чуват на протестите?
– Не. Системата на широко участие на гражданите в управлението е възможна чрез частични изменения на Конституцията. Те могат да се приемат от обикновено Народно събрание , при хипотезата на чл. 155, ал. 2, а именно при тъй нареченото спадащо мнозинство от две трети от народните представители. Ако депутатите в парламента са наистина национално отговорни, както самите те твърдят, и ако имат воля да дадат повече права на гражданите, нека да седнат на една маса и да започнат да работят по промяна на Конституцията, а и  на Изборния кодекс.
– Кои са основните промени, които биха позволили да имаме по-демократично управление?
– Една от основните поправки на Конституцията трябва да допусне гражданските сдружения до участие в изборите на равни права с политически партии при съответните изисквания. Необходимо е да се предвиди възможност за отзоваване на народни представители и е крайно време съставът на Народното събрание да се редуцира от 240 на 120 депутата. Промените в Конституцията могат да отнемат не повече от 8 – 11 месеца, но предвид масовата нетърпимост на хората спрямо управляващите е по-подходящ и по-бърз вариантът за изменение на Изборния кодекс.
– Кои са основните пропуски в кодекса, които трябва да се коригират?
– Първо, да се даде възможност на инициативните комитети да издигат граждански листи, освен правото им да излъчват независими кандидати. Избраните по този начин депутати няма да слугуват на партийна централа. Второ, виждаме, че гневът на хората е насочен излючително изострено спрямо ДПС. Този протест няма нищо общо с етническа нетолерантност, а е предизвикан от олигархически назначения на държавни постове. От едно време не само БСП, но и други партии, включително ГЕРБ, разчитат на подкрепата на ДПС. В Пловдив вече година и половина ГЕРБ управлява в съюз с ДПС. Тази партия се явява балансьор в най-различни политически конфигурации и за да се сложи край на това, трябва да се въведе задължително гласуване. Ако 6,5 млн. българи пуснат бюлетини, ДПС ще имат в парламента между 12 и 15 депутата и няма да могат да упражняват толкова чувствително влияние. Трето, редно е изборите да се провеждат не в неделя, както обикновено, а в работен ден, обявен за почивен.
– Каква ще е ползата?
– Високата активност. Всяка година се обявяват дълги празници, така че един почивен ден няма да наруши ритъма още повече, че на изборите се решава съдбата на държавата за четири гдини напред. Организацията на изборите също има нужда от промяна. Прави ми лошо впечатление, че голяма част от членовете на секционните комисии са некомпетентни. Като правило партиите назначават роднини и приближени в комисиите, повечето от които не познават Изборния кодекс, нито правата и задълженията си.
– Откъде да се вземат обучени хора?
– Трябва да има малка, но компетентна и ефикасно работеща изборна администрация. Не може човек, който не умее да натисне копчето на ксерокса, да е член на комисия.
Некомпетентността води до грешки в протоколите, опашки пред урните и съмнения в обективността на резултатите.
– Машинно или електронно гласуване няма ли да улеснят провеждането на изборите?
– Машинното гласуване може и да е добър вариант. За електронното гласуване съм настроена по-скептично. Лично за мен, както и за хората, които работят с интернет, ще е голямо облегчение. Проблемът е, че електронна система може да послужи за манипулации на вота. Всички начини за организация на изборите трябва да се обсъдят изключително внимателно, като се предвидят мерки за строг контрол.
– Редно ли е жителят на София или Ямбол да представлява в парламента Пловдив или Сливен?
– Задължително в Изборния кодекс трябва да се предвиди уседналост за народните представители минимум шест месеца. Този принцип се прилага за избор на кметове, общински съветници, евродепутати. Дори за президент се изискват пет години уседналост в държавата. Ненормална практика е, като дойдат парламентарните избори, кандидатите от жълтите павета да си слагат костюмите и да тръгват из цяла България, лъжейки избирателите, че познават техните проблеми и ще работят за техния просперитет. Къде е принципът? България е административно – териториално разделена и всеки регион трябва да има свои представители в Народното събрание, а не парашутисти, които се повяват в многомандатните си райони само на изборите. Необходимо е въвеждане на преференциално гласуване или така наречените гъвкави листи, които позволяват пренареждането на кандидати с праг не по-голям от два процента. Тези промени безусловно дават по-голями възможности на гражданите за участие в управлението. Според мен трябва да се забрани на хора с двойно гражданство да гласуват. По този начин ще се реши вечният спор за избирателите, които живеят в Турция. Нека тези граждани да избират къде ще упражняват правото на глас.
-Колко време е необходимо за промените на Изборния кодекс?
– Те могат да се приемат максимум за месец – два. Но при две условия – ако парламентарните политически сили имат воля и ако Народното събрание не бъде разпуснато. Преди гласуването на поправките трябва задължително да се проведат обществени дебати по предложените промени. Да не забравяме , че този Изборен кодекс, за чиито промени настояват протестиращите, е приет с гласовете на същите партии, които ни управляваха в предишния мандат, и че всяко претупване на кодекса може да доведе до нова политическа криза.

Запишете се, за да получавате преди всички новините за Пловдив

   
Брой прочитания: 1,433 

Последни позиции

Малко след 21:00ч. част от протестиращите в Пловдив пристигнаха пред сградата на Областна администрация

Областният управител Дани Каназирева присъства на представянето на новите инициативи на Германо-българския център за срещи и на обновения Управителен съвет на фондацията

Каназирева: Областната комисия по безопасност на движението със засилени мерки преди старта на новата учебна година и преди есенно-зимния сезон

Пловдив отбеляза 135-та годишнина от Съединението на България с молебен, поднасяне на венци и тържествена заря-проверка

Честит празник!

Съгласен съм за обработка на лични данни на основание чл. 6 "а" от Регламент 2016/679